понедельник, 13 мая 2024 г.

Как там дела у скворцов

В последнее время идёт много спекуляций о том, как дела у Сквари. Давайте посмотрим, что она сама говорит и планирует. 

  • At the meeting convened on March 27, 2024, the Board of Directors of Square Enix Holdings voted, in light of the myriad changes underway in the environment surrounding its Group, to revise the Group’s approach to the development of high-definition (HD) games with the intention of being more selective and focused in the allocation of development resources. As a result of a close examination of the Group’s development pipeline undertaken in keeping with this revised approach, the Company expects to recognise approximately ¥22.1 billion in content abandonment losses on its books for the fiscal year ended March 2024.

Что это значит? Компания отменила кучу игр, в профитабельности которых сомневалась. Кирю ещё в прошлом году говорил, что скваря разрабатывает слишком много игр среднего класса, и это ему не нравится: он считает, что надо или по-индюшному экономно, или ААА. 

При этом в свежем инвесторском отчете подчеркивается, что от среднего класса все же не отказываются:

  •  Keep and build on the fan bases for our major franchises by regularly releasing AAA titles
  •  Release mid-class titles based on strategies for individual lineups, prioritizing profitability
  • Explore additionally leveraging our Group’s rich library of IP
  • Be bold in attempting to create new IP, prioritizing novel forms of excitement and striking the right balance with earnings potential 

Насчет моих опасений, что они могли зарезать ремастер FFT:

  • For HD titles, the Group will aggressively pursue a multiplatform strategy that includes Nintendo platforms, PlayStation, Xbox, and PCs. Especially, in regards to major franchises and AAA titles including catalog titles, it will build an environment where more customers can enjoy our titles.

Ну то есть они хотят сделать доступными максимальному числу пользователей максимальное число игр. Так что и тактикс, и трилогию тринашек наверняка перевыпустят. И мобильные игры будут портировать на ПК (Ever Crisis хорошо зашёл, видимо).

  • Building continuous customer contact points of our titles by stepping up digital sales. The Group will strengthen user flow of digital sales of new titles at the time of launch regarding the initiatives of promotion. In addition, it will generate the opportunity of generating revenue in our rich catalog titles’ line-up, which leads to strengthen its earnings base by expanding sales of catalog titles. Moreover, the Group will engage in initiatives which focus on the acquisition of PC users.

Короче, скваря поняла, какая платформа благословенна, и решила продать всем в мире свои старые игры в стиме. Осталось только в Россию вернуться, ебланы.

Есть ли в отчете хоть слово о том, что 16 или Rebirth плохо себя показали? Неа. 

  • In the HD (High-Definition) sub-segment, consolidated net sales for the fiscal year ended March 31, 2024 increased compared with the previous fiscal year due to the release of titles including “FINAL FANTASY XVI,” “FINAL FANTASY PIXEL REMASTER,” “DRAGON QUEST MONSTERS: The Dark Prince,” and “FINAL FANTASY VII REBIRTH.”

MMO сегмент просел, но это и логично, за этот год не вышло ничего (а на самом деле за два). Мобилки тоже успеха не добились. По итогу у сквари в плане бабла все стабильно, только профита меньше, потому что на 140 лямов игр наотменяли. 

Ну а в чарте NPD, учитывающем каким-то образом и физ копии, и цифру на американском рынке, ребёрс на четвёртой строчке в списке самых продаваемых игр года (за Хеллдайверсами, колдой и второй догмой). Так что если вам кто-то втирает о провале фф16 или ребёрса, просите у него пруфы большие, чем просто какие-то выпуки твиттерских петухов.